Rewrite letters from the image.
 
 
detail

Případová studie: Město Alžír, Alžírsko

Počet obyvatel: 3 200 000 

  • Pravidelné celodenní dodávky pitné vody se dnes týkají 100 % obyvatel. Před 3,5 roky pouze 8 %. 
  • Nevyhovující kvalita dodávané pitné vody z bakteriologického hlediska je již minulostí. V roce 2006 nevyhovovaly 3 % vzorků. 
  • Spokojenost zákazníků se službami nebyla před PPP projektem měřena, nicméně vzrostla ze 70 % v roce 2007 na 89 % v roce2010. 

Správce:
Vodohospodářské orgány Ministerstva pro vodu.

Provozovatel vodovodní a kanalizační infrastruktury:
Společnost SEAAL (Société des Eaux et de l’Assainissement d’Alger) s podporou soukromé společnosti vymezené v PPP smlouvě.

Poloha:
Krajský administrativní celek Alžír v Alžírsku, tj. město Alžír a jeho okolí.




Popis PPP projektu:
Společnost SEAAL je vodohospodářskou společností zajišťující služby pro region hlavního města Alžír. Ze 100 % je vlastněna státními společnostmi ADE (Algérienne des Eaux) a ONA (Office National de l’Assainissement). Na jejím řízení se podílí společnost Suez-Environnement, která na základě uzavřené PPP smlouvy zajišťuje vysokou profesní úroveň zaměstnanců. Původní smlouva uzavřená na 5,5 roku nabyla účinnosti v březnu 2006. Prodloužena o dalších 5 let a geograficky rozšířena byla v září 2011.

Kontext a cíle PPP projektu:
Tento management kontrakt byl v Alžírsku pionýrským krokem a zkouškou neznámého. Byl součástí širší národní politiky, kterou prosazovaly alžírské veřejné úřady s cílem zmodernizovat vodárenské služby poskytované v největších městech země.

Když bylo vedení společnosti SEAAL převzato novým manažerským týmem v březnu 2006, mělo pouze 8 % populace přístup k pitné vodě po 24 hodin denně. Motivace zaměstnanců státní společnosti byla velmi slabá a zejména úroveň zákaznických služeb byla nízká.



Hlavními výkonnostními cíli, které byly novému provozovateli smluvně stanoveny, byly:

• zlepšení životních podmínek místních obyvatel tím, že jim budou během 3,5 let zajištěny nepřetržité dodávky pitné vody
• zvýšení výkonnosti a zajištění hygienických služeb
• zvýšení spokojenosti zákazníků
• zprostředkování a předání know-how 4 500 zaměstnancům společnosti a jejím 1000 manažerů.

Zajištění nepřetržitých dodávek pitné vody

V březnu 2006 mělo pouze 8 % obyvatel zajištěny nepřetržité dodávky pitné vody. Většině lidí totiž tekla voda z kohoutku jen nepravidelně, několik dní v týdnu nebo jen několik hodin denně.

Tento stav byl způsoben zastaralým infrastrukturním majetkem a velmi vysokými ztrátami vody v distribuční síti, což provozovatele nutilo k zavedení přídělového režimu dodávek pitné vody.

Díky vyvinutí značného úsilí v různých oblastech se podařilo dostat infrastrukturu na standardní úroveň a snížit úniky vody natolik, aby mohly být dodávky vody pravidelnější. Společnost SEAAL a její soukromý partner lokalizovaly v distribuční síti 130 000 úniků. Bylo vyměněno 250 km sítí a dále 50 000 potrubí (communication pipes). Nově položeno bylo 350 000 metrů.

Po 3,5 letech byla společnost SEAAL schopna v celém regionu dodávat pitnou vodu nepřetržitě po 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, čímž splnila jeden ze svých hlavních cílů.

Spokojenost zákazníků se službami nebyla před PPP projektem měřena, nicméně vzrostla ze 70 % v roce 2007 na 89 % v roce 2010.

Zajištění kvality pitné vody

V roce 2006 byla pitná voda několikrát znečištěna např. infiltrací znečištěné vody z půdy do vodovodního potrubí v době, kdy byl tlak vody v síti nízký.

Proto 3 % vzorků odebrané pitné vody neodpovídala požadavkům na kvalitní pitnou vodu.

Tyto problémy pominuly díky úspěšným snahám o snížení úniků a o udržení tlaku po celý den a dnes již všechny bakteriologické ukazatele dodávané pitné vody odpovídají předpisům.



Naplnění očekávání zákazníků

Před tímto PPP projektem nebyla spokojenost zákazníků měřena. Když se v roce 2006 PPP projekt rozjel, byl prostřednictvím externí nezávislé společnosti pro průzkum veřejného mínění zajištěn monitoring spokojenosti zákazníků. Výsledky ukazují zlepšení spokojenosti zákazníků ze 70 % v roce 2007 na 89 % v roce 2010.

V těchto průzkumech se náhodně vybraným zákazníkům pokládá několik otázek. „Index spokojenosti zákazníků“ je zpracován na základě poskytnutých odpovědí. Výsledky měření ukazují, že došlo k dramatickému zlepšení spokojenosti zákazníků v důsledku výrazných úspěchů v oblasti poskytovaných vodárenských služeb v Alžírsku (viz níže uvedený graf).



Další výrazné úspěchy:

Znalosti v oblasti asset managementu byly upevněny díky programu předávání širšího know-how, což bylo urychlujícím činitelem nastartování úspěchů, díky nimž mohl management masivně investovat (500 mil. dolarů) pod dohledem veřejných institucí a s pomocí kroků učiněných provozovatelem.

V letech 2006-2011 bylo odučeno 55 000 výukových dnů, školiteli byli zkušení lektoři pocházející ze 70 % z Alžírska.

Odvádění odpadních vod se dramaticky zlepšilo. Dnes je v Alžíru vyčištěno 53 % odpadních vod před jejich vypuštěním a návratem zpět do přírody. V roce 2006 bylo čištěno pouze 6 %. Cílovou hodnotou stanovenou na rok 2012 je 70 %. 3 300 km kanalizačního potrubí bylo vyčištěno. Odrazilo se to i na znovuotevření 64 z celkově 72 pláží v Alžíru, na kterých se dalo v létě 2011 koupat. V roce 2006 bylo koupání povoleno pouze na 39 plážích.

Tento úspěch je velmi pravděpodobně výsledkem dobře koordinované a doplňující se činnosti řady zainteresovaných účastníků, jejichž postupy a role jsou přesně a jasně definovány v PPP smlouvě. Stát do vodohospodářského sektoru výrazně zainvestoval; vodohospodářský úřad ve Wilaya dokončil důležité infrastrukturní práce. Společnost Suez-Environnement k tomu přispěla svým manažerským přístupem, modernizací a také projektovým managementem v oblasti know-how, které zprostředkovával společnosti SEAAL. Výrazným podílem se o to zasloužili i členové lokálních týmů SEAAL zapojení do daného projektu.

“V Alžírsku nemáme vůči formě PPP spolupráce (Public-Private Partnership) žádné předsudky.”
“V Alžírsku jsou výsledky naprosto evidentní.” 
Citace ministra Abdelmaleka Sellala 

redakce, 27. 5. 2014
Doporučujeme:

Tři francouzská města odmítla provozování vodohospodářských služeb veřejnoprávním subjektem

Diskuze o výhodnosti veřejného a soukromého provozování se vedou nejenom v ČR, ale i jinde v Evropě. Podle včerejšího Le Parisien zástupci svazku obcí Plaine commune rozhodli tento týden o přistoupení obcí Saint-Ouen, La Courneuve a Épinay do vodárenského sdružení regionu Île-de-France Sedif, který provozujeme skupina Veolia.

více »

Aquafed: Celosvětové hospodaření s vodou, jaké bychom si přáli, se o hodný kus přiblížilo

Členské země OSN jednomyslně přivítaly závěrečný dokument, který se týká programu rozvoje v období po roce 2015 a Cílů udržitelného rozvoje. Otevírá se tak cesta k naplnění rozvojové agendy po roce 2015.

více »

Nový pohled na koloběh vody

Jak by mohl přechod na kruhovou ekonomiku ochránit naše životně důležité zdroje? Odpověď na tuto otázku hledá Martin Stuchtey, ředitel mnichovské pobočky společnosti McKinsey, který rovněž stojí v čele jejího Centra pro podnikání a životní prostředí společnosti. Text byl vytvořen ve spolupráci s Nadací Ellen MacArthurové, která propaguje vzdělávací a podnikatelské iniciativy podporující rozvoj kruhové ekonomiky, a viceprezidentem pro inovace a trhy ve společnosti Veolia Laurentem Augustem.
 

více »

Výbuch ve městě Tchien-ťin: Veolia vyčistí 1 100 tun toxických odpadních vod

V důsledku smrtících výbuchů ve městě Tchien-ťin dne 12. srpna letošního roku pověřily čínské úřady společnost Veolia vyčištěním 1 100 tun toxických odpadních vod.

více »

Exploze v Tchien-ťinu: Veolia vyčistí tuny odpadních vod

Francouzská skupina Veolia zpracuje v severočínském Tchien-ťinu stovku tun kontaminované odpadní vody. Důvodem jsou obavy z chemické kontaminace po silných explozích, k nimž došlo ve středu 12. srpna večer v průmyslové zóně tohoto města.

více »

Vodárenství po japonsku

Veolia řídí veškeré aspekty veřejných vodohospodářských služeb pro japonské město Hakone západně od Tokia, což obnáší i dodávku vody pro "onsen", tradiční japonské lázně.

  • 20 000 kubíků pitné vody každý den
  • do lázní 5 000 kubíků každý den
více »

Modernizace systému odkanalizování do roku 2023 v plánech Paříže

Sdružení SIAAP (Syndicat Interdépartemental d‘Assainissement de l’Agglomération Parisienne) spustilo intenzifikaci sběrného systému odpadních vod pro širší aglomeraci Paříže, návazného předčištění a čerpání na městské čistírny odpadních vod (ČOV) s názvem „Avant-Seine“ v hodnotě 11 mld. Kč.

více »

Zvyšování kvality komunálních služeb v Kalifornii

Skupina Veolia pracuje v kalifornském městě Rialto  (101 700 obyvatel) pro Rialto Water Services, která odpovídá za investice do modernizace rozvodné vodovodní sítě a kanalizačního systému a zvyšování celkové kvality komunálních služeb. Smlouva byla uzavřena na dobu 30 let.

více »

Veolia získala zakázku v hodnotě 35 milionů eur na čištění vody v Dubaji

Společnost Veolia, světový specialista na vodohospodářské služby, odpadové hospodářství a energetické služby, v úterý 9. června oznámila, že získala zakázku v hodnotě 144 milionů dirhamů (cca 35 mil. eur) na rozšíření čistírny odpadních vod v Dubaji.

více »

Nedostatek vody ohrožuje asijskou energetiku

Téměř dvě třetiny indických elektráren se nachází na místech s nedostatkem vody. Navíc 79 % plánovaných elektráren by mělo stát v oblastech, které mají nouzi o vodu. Elektrárny vyžadují pro svůj provoz značné množství vody a to nejen pro účely chlazení. Indie si tak bohužel pozdě uvědomuje, jak je důležité při plánování nových staveb počítat s vodními zdroji.


více »

Závod 21. století: Spojení urbánní ekologie a životního stylu

Závod na zpracování kalů vybudovaný skupinou Veolia v Hong-kongu je více než jen průmyslovým podnikem. Jde o skutečně ekologicky šetrný komplex, který je z hlediska energie a vody naprosto nezávislý a soběstačný.

více »

Případová studie: Společnost Jenets, Japonsko

Veolia spolupracuje se servisní firmou Jenets při odečtech vodoměrů obyvatel Tokia, Ósaky a Kjóta.

více »

Případová studie: Uganda, malá města se soukromým provozovatelem

Počet obyvatel: 880 000 

 

  • Počet aktivních zákaznických přípojek vzrostl ze 4 700 v roce 2002 na 34 631 v roce 2011 – nárůst o 640 %.
  • Během 5let se zvýšil objem fakturace a vyinkasovaných částek soukromými provozovateli 8 krát.
  • Vládní dotace na každého nově připojeného zákazníka jsou díky „output-based“ modelu a předfinancování ze strany soukromých provozovatelů podstatně nižší než v tradičním modelu „input-based“ projektů.
více »

Případová studie: Město Guayaquil, Ekvádor

ÚPLNÝ PROGRAM PŘÍSTUPU K VODĚ
Společnost Veolia realizuje v Guayaquilu, největším městě v Ekvádoru, program přístupu k vodě umožňující všem rodinám využívat kvalitní veřejné služby.

více »

Případová studie: Město Gera, Německo

ENERGETICKY SOBĚSTAČNÁ ČISTÍRNA ODPADNÍCH VOD
Čistírna odpadních vod, kterou Veolia provozuje v Geře, vyrobí dostatečné množství energie pro zajištění svého každodenního provozu.

více »

Případová studie: Město Harbin, Čína

MODEL ENERGETICKÉ OPTIMALIZACE
Společnosti Dalkia, pověřené výstavbou a provozem tepelné sítě 
„Sud-ouest“ („Jihozápad“) ve městě Harbin, se podařilo v tomto městě na severovýchodě Číny dosáhnout vynikajících energetických výsledků s bilancí 40% nárůstu energetické účinnosti.

více »

Případová studie: Město New York, USA

VEOLIA OPTIMALIZUJE VÝKONNOST SLUŽEB DODÁVKY VODY A ČIŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD
Zlepšením celkové výkonnosti veřejných služeb dodávky vody a čištění odpadních vod ušetří město New York 100 až 200 milionů dolarů ročně.

více »

Případová studie: Města Poznaň a Lodž, Polsko

ZELENÁ ENERGIE VÝRAZNĚ VZRŮSTÁ
Více než 15 % z celkové výroby energie pro tyto sítě pochází ze zelené energie.

více »

Případová studie: Město Sydney, Austrálie

VEOLIA ZAJIŠŤUJE NAKLÁDÁNÍ S ODPADY V JIŽNÍ ČÁSTI SYDNEY
V Austrálii podporuje Veolia přechod od modelu zpracování a skladování odpadu ve městě k jeho využití.

více »

Případová studie: Město Baltimore, USA

SÍTĚ VÝROBY TEPLA A CHLADU NAPOMÁHAJÍ K OBNOVĚ MĚSTA
Baltimore, dvacátá největší americká metropole a starobylé průmyslové město, se změnilo na nejmodernější středisko služeb.

více »

Případová studie: Město Durban – Jihoafrická republika

VODA PRO PRŮMYSL A OBYVATELE
Společnost Veolia postavila a provozuje v Durbanu závod na recyklaci upravených odpadních vod. Město tak může poskytnout místnímu průmyslu dostatečné množství vody za optimalizovanou cenu a vyčlenit zdroje sladké vody na výrobu pitné vody pro obyvatelstvo.

více »

Případová studie: Město Gdaňsk, Polsko

Počet obyvatel: 510 000

  • Znovuotevření pláží po 15 letech, kdy byly uzavřeny kvůli znečištění odpadními vodami.
  • 87 % dodávané pitné vody dosáhlo v roce 2010 kvality dle evropských standardů – v roce 1992 to bylo pouhých 8 %.
  • V roce 1992 byla kvalita pitné vody vnímána svými uživateli jako velmi špatná. Oproti tomu dnes 70 % jejich uživatelů prohlašuje, že pije pitnou vodu s dobrou nebo dokonce vynikající kvalitou.
  • Ztráty vody v gdaňské vodovodní síti klesly z 25 % na 13 %.
více »

Případová studie: Město Tanger, Maroko

Počet obyvatel: 900 000

  • V řadě míst na mořském pobřeží byly v roce 2002 vypouštěny odpadní vody nevyčištěné. O 10 let později bylo 95 % odpadních vod odkanalizováno a odváděno na čistírnu odpadních vod, odtud následně po vyčištění vypouštěno daleko v moři. Město Tanger si tak vylepšilo svoje postavení mezi turistickými a rekreačními letovisky.
  • Život spotřebitelům pitné vody usnadnilo zdvojnásobení počtu zákaznických center. Vzdálené lokality jsou nyní obsluhovány 2 mobilními zákaznickými centry.
  • Systém propojených společností umožňuje, aby 35 % zákazníků platilo za 1 m3 pitné vody cenu nižší, než je ta, za kterou je nakupována voda předaná od jejího poskytovatele.
více »

Případová studie: Město Cartagena, Kolumbie

Počet obyvatel: 1 000 000

  • Voda z kohoutku tekla v roce 1995 v průměru pouze 14 hodin denně. Od roku 2002 teče po více než 99 % dne.
  • 86 % domácností, které byly na vodovodní síť nově připojeny, mají nízký příjem.
  • Společnost vynaložila výrazné úsilí na zvýšení kapacity provozovaných zařízení a na vzdělávání dělníků, což mělo velmi pozitivní dopad.
  • I když se počet obyvatel města zdvojnásobil, procento připojenosti na vodovodní síť se zvýšilo ze 72 na 99,9.
  • Přibylo spokojených zákazníků: nárůst ze 71 % na 87 % v roce 2011.
více »

Případová studie: Pensylvánie, Spojené státy americké

Počet obyvatel: 1,4 mil. obyvatel zásobených společností Aqua Pennsylvania

  • Mezi roky 2009 a 2010 snížila společnost Aqua Pennsylvania svoji vlastní spotřebu elektrické energie o téměř 3,9 mil. kilowatt hodin a spotřebu pohonných hmot o přibližně 28 000 galonů.
  • Přítomnost řas, které způsobují špatnou chuť vody i její nepříjemný zápach, je nyní v podstatě odstraněna, a to díky systému UV-oxidace.
  • Společnost získala celostátní ocenění za inovativní přístup k řízení společnosti („Management Innovation national Award“), konkrétně za svůj přístup k informačním systémům v oblasti správy majetku a ke geografickým informačním systémovým programům.
více »

Ve světě je čištěno jen 20 % odpadních vod, v ČR vyčistíme 78 %

Více než 3,5 miliardy lidí nemá k dispozici bezpečné zdroje pitné vody. Jedním z cílů rozvojových programů Organizace spojených národů je tedy boj s tímto problémem všemi dostupnými prostředky. Ještě horší je však ve světě situace v odkanalizování a v čištění vod odpadních.

více »

Případová studie: Bukurešť, Rumunsko

Počet obyvatel: 2 000 000

  • Mezi roky 2000 až 2010 byla roční spotřeba elektrické energie snížena o 75 %.
  • Dramaticky přibylo spokojených zákazníků – nárůst spokojenosti ze 46 % v roce 2002 na 75 % v roce 2008.
  • Výrazné úspory nákladů umožnily obyvatelům města těžit ze třetí nejnižší ceny vodného ze 44 hlavních rumunských provozovatelů, přestože většina ostatních provozovatelů je dotována za účelem realizování investičních programů.
více »

Případová studie: Latur, Indie

Počet obyvatel: 500 000

  • Možnost dodávek pitné vody se za pouhé tři roky rozšířila ze 70 % na 90 % populace.
  • Objem pitné vody, kterou může odebírat jeden obyvatel denně, se zvýšil ze 75 litrů na 100 litrů.
  • Dostupnost dodávek vody vzrostla z 1 hodiny za 10 dnů na 3 hodiny každý druhý den.
  • V průběhu 2 let klesly ztráty vody z abnormálně vysoké úrovně 45 % na 10 %.
více »

Případová studie: Shenyang SEDA, Čína

Počet obyvatel: 127 000.
Procento nefakturované vody se během 3 let snížilo ze 30 % na 10 %.

  • snížení ztrát vody
  • zvýšení energetické efektivnosti
více »

Případová studie: Limeira, Brazílie

Počet obyvatel: 280 000.

  • Procento lidí připojených na kanalizační síť se za méně než 10 let zvýšilo ze 78 na 100, přestože populační růst byl 31 %.
  • Čištění odpadních vod dříve téměř neexistovalo. Dnes je ovšem veškerá odpadní voda vyprodukovaná ve městě vyčištěna.
  • Průzkumy zákaznické spokojenosti ukazují, že více jak 91 % zákazníků je spokojeno.
  • Sociálně únosný tarif umožňuje 5 000 rodinám získat 50% slevu na jejich vyfakturovanou spotřebu nepřesahující 15 m3.
více »

Případová studie: Mbombela, Jihoafrická republika

Počet obyvatel: 440 000

  • Za pouhých 5 let vzrostlo procento lidí využívajících dodávek pitné vody z 56 % na 89 %.
  • Podíl nelegálně postavených domů bez služeb souvisejících s dodávkami pitné vody se mezi lety 1999-2009 snížil ze 79 % na 9 %, přestože jejich celkový počet vzrostl.
  • Podíl inkasovaných tržeb na základě vystavených faktur se zvýšil ze 73 % na 78 %.
  • Společnost Sembcorp Silulumanzi je jednou z mála společností, které byla za systém provozování vodovodů udělena cena „Blue and Green Drop awards“.
více »

Případová studie: Rostock a jeho okolí, Německo

Počet obyvatel: 310 000

  • Nárůst počtu obyvatel napojených na kanalizační síť žijících v přilehlých předměstích: z 28 % na 86 %.
  • 80 000 zákaznických kontaktů ročně.
  • 94 % spotřebitelů považuje kvalitu pitné vody za vynikající.
  • Řízení kvality pitné vody je certifikováno dle normy ISO 22000.
  • Kvalita pitné vody odpovídá německým standardům DIN 2000.
více »

Případová studie: Apalit, Filipíny

Počet obyvatel: 103 000. Během osmi let byla zajištěna nepřetržitá dodávka vody pro 10 128 odběratelů, čímž došlo ke zvýšení míry pokrytí z 0,89 procent na 52,87 procent.
 

  • Během osmi let byla zajištěna dodávka nezávadné vody pro více než 50 procent obyvatel Apalitu.
  • Rozšíření dodávky vody dosud neobsluhovaným obyvatelům
  • Zajištění nezávadnosti vody
  • Přispění k cenové dostupnosti vodárenských služeb
více »