Počet obyvatel: 900 000
Správce:
Město Tanger
Provozovatel vodovodní a kanalizační infrastruktury:
Amendis, lokální společnost kontrolována soukromým subjektem (dceřiná společnost Veolia Environnement).
Poloha:
Region Tanger – Asilah na severním pobřeží Marockého království. Přibližně 900 000 obyvatel.
Popis PPP projektu:
Tento PPP projekt vychází ze smlouvy koncesního typu, jejímž předmětem je dodávka pitné vody, řízení kanalizačního systému a distribuce elektřiny ve městě Tanger. Provozovatel nakupuje pitnou vodu a elektřinu ve velkém objemu od státem vlastněných výrobců.
PPP smlouva uzavřená na dobu 25 let začala platit v roce 2002.
Kontext a cíle PPP projektu:
Klíčovými cíli PPP smlouvy jsou:
• financování a zrealizování ambiciózního investičního programu sestávajícího z ochrany zálivu u města Tanger před znečištění odpadními vodami, které obyvatelům sousedících lokalit způsobovaly nepříjemný zápach, opakující se záplavy a přímé vypouštění odpadních vod v blízkosti turistických oblastí,
• zlepšení odvodnění s cílem zabránit záplavám,
• zajištění přístupu k základním službám všem obyvatelům žijícím na území, které tato smlouva pokrývá,
• zlepšení kvality a efektivnosti zákaznických služeb.
Chránit záliv u Tangeru odstraněním znečištění způsobeného odpadními vodami
Nejzásadnějším krokem bylo rehabilitovat a doplnit městský kanalizační systém, aby se napravily špatné hygienické podmínky obyvatel a odstranil dlouhotrvající problém zápachu z řek protékajících městem a pobřežní oblastí. Důležité bylo i zlepšit kvalitu vody ke koupání na městských plážích, aby se udržel status turistického resortu. Od začátku kontraktu v roce 2002 až do roku 2010 dosáhly celkové investiční výdaje 2,170 mil. dirhamů (190 mil. €), z čehož bylo 54 % určeno na samotný kanalizační systém.
Kanalizační systém, který byl provozovatelem vybudován a rozšířen, zahrnuje:
• 50 km hlavních sběrných stok odvádějících odpadní vody, které byly předtím vypouštěny do malých říček a tedy nepřímo do zálivu,
• 14 čerpacích stanic rozmístěných po celém městě,
• čistírnu odpadních vod (s primárním stupněm čištění),
• 2,2 km vzdálené vyústění do moře.
Téměř 60 km říček, které dříve sloužily jako sběrné pro odpadní vody, byly kompletně vyčištěny a stejně tak bylo vyčištěno 500 km kanalizačních řadů.
Usnadnění života spotřebitelům
Provozovatel zaměřil svoji zvláštní pozornost na zákaznické služby. Mezi úspěchy, kterých bylo od zahájení kontraktu dosaženo, se řadí:
• vznik zákaznického centra („call centra”) s označením „Amendis Direct”,
• zvýšení počtu poboček ze 7 v roce 2002 na 15 v roce 2010, kde můžou zákazníci řešit svoje záležitosti a požadavky,
• vznik 2 mobilních kanceláří, které obsluhují vzdálené oblasti (jde o plně vybavené autobusy),
• vznik nového fakturačního systému a nového vzhledu faktury,
• poskytnutí lepších informací zákazníkům,
• usnadnění plateb zákazníkům - možnost úhrady v místních prodejnách potravin,
• odečítání vodoměrů ručními přístroji, což umožnilo zvýšení účinnosti odečítacích / fakturačních cyklů.
Vývoj počtu zákaznických center:
Zvýšení a udržení počtu zaměstnanců prostřednictvím intenzivních vzdělávacích programů
Proběhly masivní vzdělávací programy pro zaměstnance společnosti: celkem 160 000 hodin v letech 2002-2010, tj. v průměru 26 hodin školení na zaměstnance ročně. Celkový rozpočet dosáhl 25 mil. dirhamů v letech 2002-2009.
Bylo postaveno nové vzdělávací centrum s 12 speciálními učebnami (v budově o rozloze 1 300 m2) a také s externími instalacemi na ploše 4 ha, které jsou určeny k názornému školení oborů voda, stokování a elektřina. Na základě smluvní spolupráce se 3 univerzitami je nové vzdělávací středisko oprávněné k udělování oficiálních diplomů.
Další důležité úspěchy
Od roku 2003 byla síť rozšířena o 35 %, přičemž procento připojenosti na síť se zvýšilo o 19 % (ze 73 % v roce 2003 na 92 % v roce 2009). Počet zákazníků vzrostl ze 111 000 na 198 000 na konci roku 2011 (tj. o + 78 %).
Systém propojených společností umožňuje, aby 35 % zákazníků, kteří spotřebují měsíčně méně než 6 m3 (nejnižší fakturační balíček) platilo za 1 m3 nižší cenu než tu, kterou společnost Amendis neboli distribuční provozovatel hradí poskytovateli vody předané.
V letech 2002 až 2010 bylo vybudováno 16 000 „sociálních” přípojek určených chudým domácnostem (částečně hrazeno Světovou bankou v rámci Output Based Aid scheme).
Efektivita vodovodní distribuční sítě vzrostla ze 63,3 % v roce 2002 na 80,4 % v roce 2010, čímž došlo k úspoře vody odpovídající spotřebě marockého města s 200 000 obyvateli.
Zlepšení na splaškové a dešťové síti přispělo také k vyřešení opakujícího se problému se záplavami v období dešťů v některých nízkých bodech města (bylo eliminováno přibližně 60 záplavových míst). Tím se zlepšily hygienické podmínky dotčených obyvatel.
Systém řízení kvality managementu byl certifikován dle ISO 9001-2008. Pro čištění odpadních vod získala čistírna certifikát ISO 14001.
Diskuze o výhodnosti veřejného a soukromého provozování se vedou nejenom v ČR, ale i jinde v Evropě. Podle včerejšího Le Parisien zástupci svazku obcí Plaine commune rozhodli tento týden o přistoupení obcí Saint-Ouen, La Courneuve a Épinay do vodárenského sdružení regionu Île-de-France Sedif, který provozujeme skupina Veolia.
Členské země OSN jednomyslně přivítaly závěrečný dokument, který se týká programu rozvoje v období po roce 2015 a Cílů udržitelného rozvoje. Otevírá se tak cesta k naplnění rozvojové agendy po roce 2015.
Jak by mohl přechod na kruhovou ekonomiku ochránit naše životně důležité zdroje? Odpověď na tuto otázku hledá Martin Stuchtey, ředitel mnichovské pobočky společnosti McKinsey, který rovněž stojí v čele jejího Centra pro podnikání a životní prostředí společnosti. Text byl vytvořen ve spolupráci s Nadací Ellen MacArthurové, která propaguje vzdělávací a podnikatelské iniciativy podporující rozvoj kruhové ekonomiky, a viceprezidentem pro inovace a trhy ve společnosti Veolia Laurentem Augustem.
V důsledku smrtících výbuchů ve městě Tchien-ťin dne 12. srpna letošního roku pověřily čínské úřady společnost Veolia vyčištěním 1 100 tun toxických odpadních vod.
Francouzská skupina Veolia zpracuje v severočínském Tchien-ťinu stovku tun kontaminované odpadní vody. Důvodem jsou obavy z chemické kontaminace po silných explozích, k nimž došlo ve středu 12. srpna večer v průmyslové zóně tohoto města.
Veolia řídí veškeré aspekty veřejných vodohospodářských služeb pro japonské město Hakone západně od Tokia, což obnáší i dodávku vody pro "onsen", tradiční japonské lázně.
Sdružení SIAAP (Syndicat Interdépartemental d‘Assainissement de l’Agglomération Parisienne) spustilo intenzifikaci sběrného systému odpadních vod pro širší aglomeraci Paříže, návazného předčištění a čerpání na městské čistírny odpadních vod (ČOV) s názvem „Avant-Seine“ v hodnotě 11 mld. Kč.
Skupina Veolia pracuje v kalifornském městě Rialto (101 700 obyvatel) pro Rialto Water Services, která odpovídá za investice do modernizace rozvodné vodovodní sítě a kanalizačního systému a zvyšování celkové kvality komunálních služeb. Smlouva byla uzavřena na dobu 30 let.
Společnost Veolia, světový specialista na vodohospodářské služby, odpadové hospodářství a energetické služby, v úterý 9. června oznámila, že získala zakázku v hodnotě 144 milionů dirhamů (cca 35 mil. eur) na rozšíření čistírny odpadních vod v Dubaji.
Téměř dvě třetiny indických elektráren se nachází na místech s nedostatkem vody. Navíc 79 % plánovaných elektráren by mělo stát v oblastech, které mají nouzi o vodu. Elektrárny vyžadují pro svůj provoz značné množství vody a to nejen pro účely chlazení. Indie si tak bohužel pozdě uvědomuje, jak je důležité při plánování nových staveb počítat s vodními zdroji.
Závod na zpracování kalů vybudovaný skupinou Veolia v Hong-kongu je více než jen průmyslovým podnikem. Jde o skutečně ekologicky šetrný komplex, který je z hlediska energie a vody naprosto nezávislý a soběstačný.
Veolia spolupracuje se servisní firmou Jenets při odečtech vodoměrů obyvatel Tokia, Ósaky a Kjóta.
Počet obyvatel: 880 000
ÚPLNÝ PROGRAM PŘÍSTUPU K VODĚ
Společnost Veolia realizuje v Guayaquilu, největším městě v Ekvádoru, program přístupu k vodě umožňující všem rodinám využívat kvalitní veřejné služby.
ENERGETICKY SOBĚSTAČNÁ ČISTÍRNA ODPADNÍCH VOD
Čistírna odpadních vod, kterou Veolia provozuje v Geře, vyrobí dostatečné množství energie pro zajištění svého každodenního provozu.
MODEL ENERGETICKÉ OPTIMALIZACE
Společnosti Dalkia, pověřené výstavbou a provozem tepelné sítě
„Sud-ouest“ („Jihozápad“) ve městě Harbin, se podařilo v tomto městě na severovýchodě Číny dosáhnout vynikajících energetických výsledků s bilancí 40% nárůstu energetické účinnosti.
VEOLIA OPTIMALIZUJE VÝKONNOST SLUŽEB DODÁVKY VODY A ČIŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD
Zlepšením celkové výkonnosti veřejných služeb dodávky vody a čištění odpadních vod ušetří město New York 100 až 200 milionů dolarů ročně.
ZELENÁ ENERGIE VÝRAZNĚ VZRŮSTÁ
Více než 15 % z celkové výroby energie pro tyto sítě pochází ze zelené energie.
VEOLIA ZAJIŠŤUJE NAKLÁDÁNÍ S ODPADY V JIŽNÍ ČÁSTI SYDNEY
V Austrálii podporuje Veolia přechod od modelu zpracování a skladování odpadu ve městě k jeho využití.
SÍTĚ VÝROBY TEPLA A CHLADU NAPOMÁHAJÍ K OBNOVĚ MĚSTA
Baltimore, dvacátá největší americká metropole a starobylé průmyslové město, se změnilo na nejmodernější středisko služeb.
Počet obyvatel: 3 200 000
VODA PRO PRŮMYSL A OBYVATELE
Společnost Veolia postavila a provozuje v Durbanu závod na recyklaci upravených odpadních vod. Město tak může poskytnout místnímu průmyslu dostatečné množství vody za optimalizovanou cenu a vyčlenit zdroje sladké vody na výrobu pitné vody pro obyvatelstvo.
Počet obyvatel: 510 000
Počet obyvatel: 1 000 000
Počet obyvatel: 1,4 mil. obyvatel zásobených společností Aqua Pennsylvania
Více než 3,5 miliardy lidí nemá k dispozici bezpečné zdroje pitné vody. Jedním z cílů rozvojových programů Organizace spojených národů je tedy boj s tímto problémem všemi dostupnými prostředky. Ještě horší je však ve světě situace v odkanalizování a v čištění vod odpadních.
Počet obyvatel: 2 000 000
Počet obyvatel: 500 000
Počet obyvatel: 127 000.
Procento nefakturované vody se během 3 let snížilo ze 30 % na 10 %.
Počet obyvatel: 280 000.
Počet obyvatel: 440 000
Počet obyvatel: 310 000
Počet obyvatel: 103 000. Během osmi let byla zajištěna nepřetržitá dodávka vody pro 10 128 odběratelů, čímž došlo ke zvýšení míry pokrytí z 0,89 procent na 52,87 procent.