Rewrite letters from the image.
 
 
detail

Případová studie: Město Tanger, Maroko

Počet obyvatel: 900 000

  • V řadě míst na mořském pobřeží byly v roce 2002 vypouštěny odpadní vody nevyčištěné. O 10 let později bylo 95 % odpadních vod odkanalizováno a odváděno na čistírnu odpadních vod, odtud následně po vyčištění vypouštěno daleko v moři. Město Tanger si tak vylepšilo svoje postavení mezi turistickými a rekreačními letovisky.
  • Život spotřebitelům pitné vody usnadnilo zdvojnásobení počtu zákaznických center. Vzdálené lokality jsou nyní obsluhovány 2 mobilními zákaznickými centry.
  • Systém propojených společností umožňuje, aby 35 % zákazníků platilo za 1 m3 pitné vody cenu nižší, než je ta, za kterou je nakupována voda předaná od jejího poskytovatele.

Správce:
Město Tanger

Provozovatel vodovodní a kanalizační infrastruktury:
Amendis, lokální společnost kontrolována soukromým subjektem (dceřiná společnost Veolia Environnement).

Poloha:
Region Tanger – Asilah na severním pobřeží Marockého království. Přibližně 900 000 obyvatel.



Popis PPP projektu:
Tento PPP projekt vychází ze smlouvy koncesního typu, jejímž předmětem je dodávka pitné vody, řízení kanalizačního systému a distribuce elektřiny ve městě Tanger. Provozovatel nakupuje pitnou vodu a elektřinu ve velkém objemu od státem vlastněných výrobců.
PPP smlouva uzavřená na dobu 25 let začala platit v roce 2002.

Kontext a cíle PPP projektu:
Klíčovými cíli PPP smlouvy jsou:
• financování a zrealizování ambiciózního investičního programu sestávajícího z ochrany zálivu u města Tanger před znečištění odpadními vodami, které obyvatelům sousedících lokalit způsobovaly nepříjemný zápach, opakující se záplavy a přímé vypouštění odpadních vod v blízkosti turistických oblastí,
• zlepšení odvodnění s cílem zabránit záplavám,
• zajištění přístupu k základním službám všem obyvatelům žijícím na území, které tato smlouva pokrývá,
• zlepšení kvality a efektivnosti zákaznických služeb.

Chránit záliv u Tangeru odstraněním znečištění způsobeného odpadními vodami
Nejzásadnějším krokem bylo rehabilitovat a doplnit městský kanalizační systém, aby se napravily špatné hygienické podmínky obyvatel a odstranil dlouhotrvající problém zápachu z řek protékajících městem a pobřežní oblastí. Důležité bylo i zlepšit kvalitu vody ke koupání na městských plážích, aby se udržel status turistického resortu. Od začátku kontraktu v roce 2002 až do roku 2010 dosáhly celkové investiční výdaje 2,170 mil. dirhamů (190 mil. €), z čehož bylo 54 % určeno na samotný kanalizační systém.

Kanalizační systém, který byl provozovatelem vybudován a rozšířen, zahrnuje:
• 50 km hlavních sběrných stok odvádějících odpadní vody, které byly předtím vypouštěny do malých říček a tedy nepřímo do zálivu,
• 14 čerpacích stanic rozmístěných po celém městě,
• čistírnu odpadních vod (s primárním stupněm čištění),
• 2,2 km vzdálené vyústění do moře.
Téměř 60 km říček, které dříve sloužily jako sběrné pro odpadní vody, byly kompletně vyčištěny a stejně tak bylo vyčištěno 500 km kanalizačních řadů.

Usnadnění života spotřebitelům
Provozovatel zaměřil svoji zvláštní pozornost na zákaznické služby. Mezi úspěchy, kterých bylo od zahájení kontraktu dosaženo, se řadí:
• vznik zákaznického centra („call centra”) s označením „Amendis Direct”,
• zvýšení počtu poboček ze 7 v roce 2002 na 15 v roce 2010, kde můžou zákazníci řešit svoje záležitosti a požadavky,
• vznik 2 mobilních kanceláří, které obsluhují vzdálené oblasti (jde o plně vybavené autobusy),
• vznik nového fakturačního systému a nového vzhledu faktury,
• poskytnutí lepších informací zákazníkům,
• usnadnění plateb zákazníkům - možnost úhrady v místních prodejnách potravin,
• odečítání vodoměrů ručními přístroji, což umožnilo zvýšení účinnosti odečítacích / fakturačních cyklů.

Vývoj počtu zákaznických center:



Zvýšení a udržení počtu zaměstnanců prostřednictvím intenzivních vzdělávacích programů

Proběhly masivní vzdělávací programy pro zaměstnance společnosti: celkem 160 000 hodin v letech 2002-2010, tj. v průměru 26 hodin školení na zaměstnance ročně. Celkový rozpočet dosáhl 25 mil. dirhamů v letech 2002-2009.
Bylo postaveno nové vzdělávací centrum s 12 speciálními učebnami (v budově o rozloze 1 300 m2) a také s externími instalacemi na ploše 4 ha, které jsou určeny k názornému školení oborů voda, stokování a elektřina. Na základě smluvní spolupráce se 3 univerzitami je nové vzdělávací středisko oprávněné k udělování oficiálních diplomů.

Další důležité úspěchy
Od roku 2003 byla síť rozšířena o 35 %, přičemž procento připojenosti na síť se zvýšilo o 19 % (ze 73 % v roce 2003 na 92 % v roce 2009). Počet zákazníků vzrostl ze 111 000 na 198 000 na konci roku 2011 (tj. o + 78 %).
Systém propojených společností umožňuje, aby 35 % zákazníků, kteří spotřebují měsíčně méně než 6 m3 (nejnižší fakturační balíček) platilo za 1 m3 nižší cenu než tu, kterou společnost Amendis neboli distribuční provozovatel hradí poskytovateli vody předané.
V letech 2002 až 2010 bylo vybudováno 16 000 „sociálních” přípojek určených chudým domácnostem (částečně hrazeno Světovou bankou v rámci Output Based Aid scheme).
Efektivita vodovodní distribuční sítě vzrostla ze 63,3 % v roce 2002 na 80,4 % v roce 2010, čímž došlo k úspoře vody odpovídající spotřebě marockého města s 200 000 obyvateli.
Zlepšení na splaškové a dešťové síti přispělo také k vyřešení opakujícího se problému se záplavami v období dešťů v některých nízkých bodech města (bylo eliminováno přibližně 60 záplavových míst). Tím se zlepšily hygienické podmínky dotčených obyvatel.
Systém řízení kvality managementu byl certifikován dle ISO 9001-2008. Pro čištění odpadních vod získala čistírna certifikát ISO 14001.

redakce, 20. 3. 2014
Doporučujeme:

Tři francouzská města odmítla provozování vodohospodářských služeb veřejnoprávním subjektem

Diskuze o výhodnosti veřejného a soukromého provozování se vedou nejenom v ČR, ale i jinde v Evropě. Podle včerejšího Le Parisien zástupci svazku obcí Plaine commune rozhodli tento týden o přistoupení obcí Saint-Ouen, La Courneuve a Épinay do vodárenského sdružení regionu Île-de-France Sedif, který provozujeme skupina Veolia.

více »

Aquafed: Celosvětové hospodaření s vodou, jaké bychom si přáli, se o hodný kus přiblížilo

Členské země OSN jednomyslně přivítaly závěrečný dokument, který se týká programu rozvoje v období po roce 2015 a Cílů udržitelného rozvoje. Otevírá se tak cesta k naplnění rozvojové agendy po roce 2015.

více »

Nový pohled na koloběh vody

Jak by mohl přechod na kruhovou ekonomiku ochránit naše životně důležité zdroje? Odpověď na tuto otázku hledá Martin Stuchtey, ředitel mnichovské pobočky společnosti McKinsey, který rovněž stojí v čele jejího Centra pro podnikání a životní prostředí společnosti. Text byl vytvořen ve spolupráci s Nadací Ellen MacArthurové, která propaguje vzdělávací a podnikatelské iniciativy podporující rozvoj kruhové ekonomiky, a viceprezidentem pro inovace a trhy ve společnosti Veolia Laurentem Augustem.
 

více »

Výbuch ve městě Tchien-ťin: Veolia vyčistí 1 100 tun toxických odpadních vod

V důsledku smrtících výbuchů ve městě Tchien-ťin dne 12. srpna letošního roku pověřily čínské úřady společnost Veolia vyčištěním 1 100 tun toxických odpadních vod.

více »

Exploze v Tchien-ťinu: Veolia vyčistí tuny odpadních vod

Francouzská skupina Veolia zpracuje v severočínském Tchien-ťinu stovku tun kontaminované odpadní vody. Důvodem jsou obavy z chemické kontaminace po silných explozích, k nimž došlo ve středu 12. srpna večer v průmyslové zóně tohoto města.

více »

Vodárenství po japonsku

Veolia řídí veškeré aspekty veřejných vodohospodářských služeb pro japonské město Hakone západně od Tokia, což obnáší i dodávku vody pro "onsen", tradiční japonské lázně.

  • 20 000 kubíků pitné vody každý den
  • do lázní 5 000 kubíků každý den
více »

Modernizace systému odkanalizování do roku 2023 v plánech Paříže

Sdružení SIAAP (Syndicat Interdépartemental d‘Assainissement de l’Agglomération Parisienne) spustilo intenzifikaci sběrného systému odpadních vod pro širší aglomeraci Paříže, návazného předčištění a čerpání na městské čistírny odpadních vod (ČOV) s názvem „Avant-Seine“ v hodnotě 11 mld. Kč.

více »

Zvyšování kvality komunálních služeb v Kalifornii

Skupina Veolia pracuje v kalifornském městě Rialto  (101 700 obyvatel) pro Rialto Water Services, která odpovídá za investice do modernizace rozvodné vodovodní sítě a kanalizačního systému a zvyšování celkové kvality komunálních služeb. Smlouva byla uzavřena na dobu 30 let.

více »

Veolia získala zakázku v hodnotě 35 milionů eur na čištění vody v Dubaji

Společnost Veolia, světový specialista na vodohospodářské služby, odpadové hospodářství a energetické služby, v úterý 9. června oznámila, že získala zakázku v hodnotě 144 milionů dirhamů (cca 35 mil. eur) na rozšíření čistírny odpadních vod v Dubaji.

více »

Nedostatek vody ohrožuje asijskou energetiku

Téměř dvě třetiny indických elektráren se nachází na místech s nedostatkem vody. Navíc 79 % plánovaných elektráren by mělo stát v oblastech, které mají nouzi o vodu. Elektrárny vyžadují pro svůj provoz značné množství vody a to nejen pro účely chlazení. Indie si tak bohužel pozdě uvědomuje, jak je důležité při plánování nových staveb počítat s vodními zdroji.


více »

Závod 21. století: Spojení urbánní ekologie a životního stylu

Závod na zpracování kalů vybudovaný skupinou Veolia v Hong-kongu je více než jen průmyslovým podnikem. Jde o skutečně ekologicky šetrný komplex, který je z hlediska energie a vody naprosto nezávislý a soběstačný.

více »

Případová studie: Společnost Jenets, Japonsko

Veolia spolupracuje se servisní firmou Jenets při odečtech vodoměrů obyvatel Tokia, Ósaky a Kjóta.

více »

Případová studie: Uganda, malá města se soukromým provozovatelem

Počet obyvatel: 880 000 

 

  • Počet aktivních zákaznických přípojek vzrostl ze 4 700 v roce 2002 na 34 631 v roce 2011 – nárůst o 640 %.
  • Během 5let se zvýšil objem fakturace a vyinkasovaných částek soukromými provozovateli 8 krát.
  • Vládní dotace na každého nově připojeného zákazníka jsou díky „output-based“ modelu a předfinancování ze strany soukromých provozovatelů podstatně nižší než v tradičním modelu „input-based“ projektů.
více »

Případová studie: Město Guayaquil, Ekvádor

ÚPLNÝ PROGRAM PŘÍSTUPU K VODĚ
Společnost Veolia realizuje v Guayaquilu, největším městě v Ekvádoru, program přístupu k vodě umožňující všem rodinám využívat kvalitní veřejné služby.

více »

Případová studie: Město Gera, Německo

ENERGETICKY SOBĚSTAČNÁ ČISTÍRNA ODPADNÍCH VOD
Čistírna odpadních vod, kterou Veolia provozuje v Geře, vyrobí dostatečné množství energie pro zajištění svého každodenního provozu.

více »

Případová studie: Město Harbin, Čína

MODEL ENERGETICKÉ OPTIMALIZACE
Společnosti Dalkia, pověřené výstavbou a provozem tepelné sítě 
„Sud-ouest“ („Jihozápad“) ve městě Harbin, se podařilo v tomto městě na severovýchodě Číny dosáhnout vynikajících energetických výsledků s bilancí 40% nárůstu energetické účinnosti.

více »

Případová studie: Město New York, USA

VEOLIA OPTIMALIZUJE VÝKONNOST SLUŽEB DODÁVKY VODY A ČIŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD
Zlepšením celkové výkonnosti veřejných služeb dodávky vody a čištění odpadních vod ušetří město New York 100 až 200 milionů dolarů ročně.

více »

Případová studie: Města Poznaň a Lodž, Polsko

ZELENÁ ENERGIE VÝRAZNĚ VZRŮSTÁ
Více než 15 % z celkové výroby energie pro tyto sítě pochází ze zelené energie.

více »

Případová studie: Město Sydney, Austrálie

VEOLIA ZAJIŠŤUJE NAKLÁDÁNÍ S ODPADY V JIŽNÍ ČÁSTI SYDNEY
V Austrálii podporuje Veolia přechod od modelu zpracování a skladování odpadu ve městě k jeho využití.

více »

Případová studie: Město Baltimore, USA

SÍTĚ VÝROBY TEPLA A CHLADU NAPOMÁHAJÍ K OBNOVĚ MĚSTA
Baltimore, dvacátá největší americká metropole a starobylé průmyslové město, se změnilo na nejmodernější středisko služeb.

více »

Případová studie: Město Alžír, Alžírsko

Počet obyvatel: 3 200 000 

  • Pravidelné celodenní dodávky pitné vody se dnes týkají 100 % obyvatel. Před 3,5 roky pouze 8 %. 
  • Nevyhovující kvalita dodávané pitné vody z bakteriologického hlediska je již minulostí. V roce 2006 nevyhovovaly 3 % vzorků. 
  • Spokojenost zákazníků se službami nebyla před PPP projektem měřena, nicméně vzrostla ze 70 % v roce 2007 na 89 % v roce2010. 
více »

Případová studie: Město Durban – Jihoafrická republika

VODA PRO PRŮMYSL A OBYVATELE
Společnost Veolia postavila a provozuje v Durbanu závod na recyklaci upravených odpadních vod. Město tak může poskytnout místnímu průmyslu dostatečné množství vody za optimalizovanou cenu a vyčlenit zdroje sladké vody na výrobu pitné vody pro obyvatelstvo.

více »

Případová studie: Město Gdaňsk, Polsko

Počet obyvatel: 510 000

  • Znovuotevření pláží po 15 letech, kdy byly uzavřeny kvůli znečištění odpadními vodami.
  • 87 % dodávané pitné vody dosáhlo v roce 2010 kvality dle evropských standardů – v roce 1992 to bylo pouhých 8 %.
  • V roce 1992 byla kvalita pitné vody vnímána svými uživateli jako velmi špatná. Oproti tomu dnes 70 % jejich uživatelů prohlašuje, že pije pitnou vodu s dobrou nebo dokonce vynikající kvalitou.
  • Ztráty vody v gdaňské vodovodní síti klesly z 25 % na 13 %.
více »

Případová studie: Město Cartagena, Kolumbie

Počet obyvatel: 1 000 000

  • Voda z kohoutku tekla v roce 1995 v průměru pouze 14 hodin denně. Od roku 2002 teče po více než 99 % dne.
  • 86 % domácností, které byly na vodovodní síť nově připojeny, mají nízký příjem.
  • Společnost vynaložila výrazné úsilí na zvýšení kapacity provozovaných zařízení a na vzdělávání dělníků, což mělo velmi pozitivní dopad.
  • I když se počet obyvatel města zdvojnásobil, procento připojenosti na vodovodní síť se zvýšilo ze 72 na 99,9.
  • Přibylo spokojených zákazníků: nárůst ze 71 % na 87 % v roce 2011.
více »

Případová studie: Pensylvánie, Spojené státy americké

Počet obyvatel: 1,4 mil. obyvatel zásobených společností Aqua Pennsylvania

  • Mezi roky 2009 a 2010 snížila společnost Aqua Pennsylvania svoji vlastní spotřebu elektrické energie o téměř 3,9 mil. kilowatt hodin a spotřebu pohonných hmot o přibližně 28 000 galonů.
  • Přítomnost řas, které způsobují špatnou chuť vody i její nepříjemný zápach, je nyní v podstatě odstraněna, a to díky systému UV-oxidace.
  • Společnost získala celostátní ocenění za inovativní přístup k řízení společnosti („Management Innovation national Award“), konkrétně za svůj přístup k informačním systémům v oblasti správy majetku a ke geografickým informačním systémovým programům.
více »

Ve světě je čištěno jen 20 % odpadních vod, v ČR vyčistíme 78 %

Více než 3,5 miliardy lidí nemá k dispozici bezpečné zdroje pitné vody. Jedním z cílů rozvojových programů Organizace spojených národů je tedy boj s tímto problémem všemi dostupnými prostředky. Ještě horší je však ve světě situace v odkanalizování a v čištění vod odpadních.

více »

Případová studie: Bukurešť, Rumunsko

Počet obyvatel: 2 000 000

  • Mezi roky 2000 až 2010 byla roční spotřeba elektrické energie snížena o 75 %.
  • Dramaticky přibylo spokojených zákazníků – nárůst spokojenosti ze 46 % v roce 2002 na 75 % v roce 2008.
  • Výrazné úspory nákladů umožnily obyvatelům města těžit ze třetí nejnižší ceny vodného ze 44 hlavních rumunských provozovatelů, přestože většina ostatních provozovatelů je dotována za účelem realizování investičních programů.
více »

Případová studie: Latur, Indie

Počet obyvatel: 500 000

  • Možnost dodávek pitné vody se za pouhé tři roky rozšířila ze 70 % na 90 % populace.
  • Objem pitné vody, kterou může odebírat jeden obyvatel denně, se zvýšil ze 75 litrů na 100 litrů.
  • Dostupnost dodávek vody vzrostla z 1 hodiny za 10 dnů na 3 hodiny každý druhý den.
  • V průběhu 2 let klesly ztráty vody z abnormálně vysoké úrovně 45 % na 10 %.
více »

Případová studie: Shenyang SEDA, Čína

Počet obyvatel: 127 000.
Procento nefakturované vody se během 3 let snížilo ze 30 % na 10 %.

  • snížení ztrát vody
  • zvýšení energetické efektivnosti
více »

Případová studie: Limeira, Brazílie

Počet obyvatel: 280 000.

  • Procento lidí připojených na kanalizační síť se za méně než 10 let zvýšilo ze 78 na 100, přestože populační růst byl 31 %.
  • Čištění odpadních vod dříve téměř neexistovalo. Dnes je ovšem veškerá odpadní voda vyprodukovaná ve městě vyčištěna.
  • Průzkumy zákaznické spokojenosti ukazují, že více jak 91 % zákazníků je spokojeno.
  • Sociálně únosný tarif umožňuje 5 000 rodinám získat 50% slevu na jejich vyfakturovanou spotřebu nepřesahující 15 m3.
více »

Případová studie: Mbombela, Jihoafrická republika

Počet obyvatel: 440 000

  • Za pouhých 5 let vzrostlo procento lidí využívajících dodávek pitné vody z 56 % na 89 %.
  • Podíl nelegálně postavených domů bez služeb souvisejících s dodávkami pitné vody se mezi lety 1999-2009 snížil ze 79 % na 9 %, přestože jejich celkový počet vzrostl.
  • Podíl inkasovaných tržeb na základě vystavených faktur se zvýšil ze 73 % na 78 %.
  • Společnost Sembcorp Silulumanzi je jednou z mála společností, které byla za systém provozování vodovodů udělena cena „Blue and Green Drop awards“.
více »

Případová studie: Rostock a jeho okolí, Německo

Počet obyvatel: 310 000

  • Nárůst počtu obyvatel napojených na kanalizační síť žijících v přilehlých předměstích: z 28 % na 86 %.
  • 80 000 zákaznických kontaktů ročně.
  • 94 % spotřebitelů považuje kvalitu pitné vody za vynikající.
  • Řízení kvality pitné vody je certifikováno dle normy ISO 22000.
  • Kvalita pitné vody odpovídá německým standardům DIN 2000.
více »

Případová studie: Apalit, Filipíny

Počet obyvatel: 103 000. Během osmi let byla zajištěna nepřetržitá dodávka vody pro 10 128 odběratelů, čímž došlo ke zvýšení míry pokrytí z 0,89 procent na 52,87 procent.
 

  • Během osmi let byla zajištěna dodávka nezávadné vody pro více než 50 procent obyvatel Apalitu.
  • Rozšíření dodávky vody dosud neobsluhovaným obyvatelům
  • Zajištění nezávadnosti vody
  • Přispění k cenové dostupnosti vodárenských služeb
více »